miércoles, 20 de noviembre de 2013

AURELIO MONGE



































Natural de Jaén (Andalucía, 1971) y residente en Miravet (Cataluña).
 
De pequeño gusté de pintar y dibujar atraído por el paisaje de olivos y mi sierra natal de Segura.
A los 18 años entré en contacto con la fotografía, medio en el que me he movido de forma autodidacta. Pero es a partir de 2008 que, después de explorar campos diversos, empiezo a interesarme por el estudio de la figura humana, principalmente del cuerpo masculino.
 
Mi punto de partida es el ideal de belleza clásico de representación del desnudo, a veces apolíneo, a veces dionisíaco. El tratamiento del tema con elegancia, en busca de la harmonía, el equilibrio y la proporción. El dominio de la luz y el color especialmente en el claroscuro que a muchos recuerda las obras pictóricas del barroco y autores como Ribera, Velazquez o Caravaggio.
 
En estos últimos años he venido produciendo una serie de obras de corte académico así como otras más conceptuales o en la linea de las vanguardias del siglo XX, como la representación simultáneo del movimiento a la que se enfrentó el Futurismo.
 
Entre mis obras más representativas están las series Academics y Anima Obscura sin descartar la colección de fotografía de escultura y paisaje, participando en diversas exposiciones y certámenes de arte.

* * *
 
Born in Jaén (Spain, 1971) and residing in Miravet (Catalonia).
 
Author self-taught photographer, versatile and eclectic.
 
Passionate about painting since my childhood, I discovered the world of photography in 1988. I moved to Barcelona in 1991 where I developed my curiosity about Art and the Great Masters. I started in learning the techniques of drawing, photography, printing and digital processing.

Since 2009 and after a personal experience close to death, my work focuses on the study of the human figure, mainly the male body and its relation to space and matter. An attempt to go beyond the physical and tangible, portraying the soul after the body nudity from another perspective more intimate and serene.

I like playing with the expressive possibilities of the models but especially obsessed with dominance and coherence of the light and shadows and color modulation using own textures. Caring for the composition and framing or elegance in the processing and presentation, committed to the formal perfectionism commitments when presenting the works.

My portfolio is impregnated by the enthusiasm for Art & History. The ACADEMICS series drinks from our rich classical legacy and contribution of the great Baroque painters, working and perfecting the technique of chiaroscuro. My personal print without doubt.

But I do not hesitate to deal with other more risky in the tradition of twentieth century avant-garde. The simultaneous representation of motion, capturing the temporal dimension almost impossible that faced Futurism. It is in this field kinetic image where I discover new innovative challenges and suggestions. Hence my series ANIMAE, like Anima Obscura in which I represent action and the transformation of the human body in its becoming expressive. A work in process of maturing that is slowly coming to light.

No hay comentarios:

Publicar un comentario